Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jeszcze raz o ustawieniu łańcucha

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / WARSZTAT
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarioSWD
Motocyklista



Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: SWD

PostWysłany: Nie 20:37, 12 Kwi 2015    Temat postu: Jeszcze raz o ustawieniu łańcucha

Witam,

Chciałbym podzielić się swoimi przemyśleniami o ustawieniu łańcuchów motocyklowych. Niedawno byłem świadkiem ciekawej rozmowy prowadzonej przez motocyklistów odnośnie prawidłowego ustawienia łańcucha w motocyklach ( nadmienię iż przeróżnych). Do rzeczy zawsze łańcuchy w swoich motocyklach ustawiałem stawiając moto na bocznych stopkach i wtedy (bez obciążenia) ustawiałem odpowiedni luz łańcucha - zawsze starałem się ustawiać w górnych granicach dopuszczalnego luzu ponieważ jeżdżę często w dwie osoby (jeśli luz był przewidziany na 2-3cm to ustawiałem 2,5-3cm) zakładając że obciążając moto we dwoje - wiadomo łańcuch się napnie pod obciążeniem wahacz się unosi itd.. będzie wszystko prawidłowo ustawione. Podczas dzisiejszej rozmowy się nasłuchałem że m.in ustawia się łańcuch tylko pod obciążeniem (z pasażerami) inni znowu ustawiają na centralnej stopce, jeszcze inni na postawionym moto bez stopek, generalnie co motocyklista to inny sposób. Stąd pytam jak to w końcu jest jak to prawidłowo wykonać żeby nie jeździć na zbyt mocno naciągniętym łańcuchu albo na za luźnym? Nasze serwisów ki mówią żeby to robić na bocznej kosie bez obciążenia robi ktoś inaczej?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szuja
DeTox nie pomoże



Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa

PostWysłany: Nie 21:05, 12 Kwi 2015    Temat postu:

kto by tam stosowal sie do instrukcji obslugi lancucha stworzonej przez producenta? Przeciez taki producent, np. Suzuka, co on tam moze wiedziec, on tylko produkuje te swoje maszyny i pewnie na produkcji poprzestal. A do serwisowki na pewno podszedl po macoszemu, na odwal. Byleby tylko ludziska napedy wymieniali i interes sie krecil. My wiemy, ze to calkiem bez sensu i zrobimy Suzuce na zlosc naciagajac lancuch swoim sposobem Very Happy


ps. oczywiscie, ze w taki sposob jak zalecil producent Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Nie 21:08, 12 Kwi 2015    Temat postu:

Ustawiasz tak jak przewiduje producent w instrukcji Razz .

Najpierw pytanie, po co w ogóle luz łańcucha Question Question Question .
Jak sam zauważyłeś wraz ze składaniem się wahacza naciągasz łańcuch. Chodzi o to, żeby przy maksymalnym złożeniu wahacza łańcuch nie był za mocno naciągnięty. Inaczej nadmiernie będziesz zużywał napęd i co gorsza łożyska wałka zdawczego. Wtedy naprawa wiąże się z rozbieraniem silnika.
Luz przewiduje producent biorąc pod uwagę skok wahacza, oraz położenie względem siebie osi wahacza i zębatki zdawczej. Dlatego zazwyczaj im większy skok zawieszenia, tym większy luz łańcucha. Z kolei jeżeli zębatka zdawcza jest w jednej osi z osią wahacza, to luzu może nie być, bo pracujący wahacz nie powoduje naciągania się łańcucha w czasie pracy zawieszenia (np: [link widoczny dla zalogowanych]).

Niektórzy stosują zasadę, że naciągają łańcuch pod obciążeniem. Ponieważ wtedy wahacz będzie złożony, to na łańcuchu powinni zostawić mały luz.
Można też na centralce, ale wtedy wahacz swobodnie wisi i trzeba by zostawić odpowiednio większy luz...

W DLu producent sugeruje na kosie bocznej i bez obciążenia i do takiej procedury podaje zalecany luz łańcucha Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Nie 22:50, 12 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Suszny
Maniak motocyklowy



Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie

PostWysłany: Nie 21:33, 12 Kwi 2015    Temat postu:

Należy pamiętać o ważnej sprawie mianowicie o nierównomiernym rozciąganiu się łańcucha. Wiadomo że chodzi tu o łańcuch który ma już troche km nalatane.
Łańcuch może wyciagać się nierównomiernie tzn w jednym miejscu będzie bardziej rozciagnięty niż w innym.
Przy naciąganiu łańcucha nie pierwszej nowości najpierw trzeba znaleźć miejsce w którym łańcuch wyciągną się najmniej (pokręcić kołem \ przepychać motocykl po troszku i sprawdzać luz).
Dlaczego? Bo jak naciagniemy łańcuch robiąc pomiar w miejscu najbardziej wyciagniętym to po obróceniu kołem okaże sie, że w drugim nie ma wcale luzu. A wtedy :
miotacztruskawek napisał:
...nadmiernie będziesz zużywał napęd i co gorsza łożyska wałka zdawczego. Wtedy naprawa wiąże się z rozbieraniem silnika...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / WARSZTAT Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin