|
VStromClub Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pią 12:57, 31 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
No dobra... Nie dawało mi to spokoju
Tu masz z grubsza schemat. Kolorem czerwonym są wprowadzone zmiany.
Zworka Z1 w układzie czasu trwania impulsu.
W układzie wyjścia tranzystor T1 zamiast przekaźnika i sterowany przez rezystory R3 i R6. Dioda D3 (z oryginalnego schematu) przy tranzystorze jest zbędna (trzeba ją stosować tylko przy przekaźnikach), ale można ją wykorzystać do czujnika luzu (tak jak na schemacie wyżej). Jak pisałem wyżej, gdy będzie wbity Neutral dioda zewrze ewentualny impuls i T1 nie wejdzie w stan przewodzenia (nie poda impulsu na pompkę). Trzeba tylko oryginalny R3 rozbić na 2 osobne rezystory połączone szeregowo. Napięcie odkładające się na samej diodzie będzie za małe, aby wprowadzić tranzystor MOSFET w stan przewodzenia.
Układ sterowania przerw między impulsami przenosisz na manipulator (A=>A' i B=>B'). Masz trzy wersje manipulatora.
Wersja 1 najprostsza. Możesz jedynie regulować czas między ok 60sek => 120sek (1 a 2 min). Nie można wyłączyć układu, no chyba, że przez wbicie Neutrala.
Możesz tu rezystor R4 wstawić zamiast R2 w sterowniku a nie manipulatorze.
Wersja 2 jest analogiczna do wer. 1 ale posiada wyłącznik. Rozłączenie tego obwodu spowoduje, że nie będzie impulsów, mimo, że cały układ będzie przecież zasilany. Możesz zastosować [link widoczny dla zalogowanych]. Rezystor R4 tak samo można wstawić zamiast R2.
Wersja 3 dodatkowo posiada przycisk P1. Wciśniecie przycisku spowoduje, że układ będzie podawał ci kilka kropel na sek (ilość będzie zależała od wartości R5; R5 można wstawić zamiast R2). Funkcja przydatna przy odpowietrzaniu, bądź myciu łańcucha. Jako przycisk dajesz coś na kształt [link widoczny dla zalogowanych], czy czegoś [link widoczny dla zalogowanych].
Zamiast potencjometru można spokojnie zastosować przełącznik z mostkiem rezystorów. Jak kto woli.
W razie problemów ze zdobyciem potencjometra 1M z wyłącznikiem, można kombinować zmieniając C3. Zwiększamy 5 razy kondensator C3 (z oryginalnego 100uF na 470uF) i jednocześnie zmniejszamy 5 razy PR2 i R4 z 1M na 200K. Efekt jest ten sam, impulsy ok 60-120sek. Zależność pomiędzy C3-PR2/R4 jest liniowa, więc można też kombinować z innym przelicznikiem.
Oczywiście możliwe też inne wariacje
Osobiście jeszcze diodę LED ze sterownika przeniósłbym do manipulatora, żeby mieć sygnalizację działania układu. Wtedy cały manipulator można zrobić zaledwie na 4 przewodach.
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Wto 11:49, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Pią 13:35, 31 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Dziękuje za pomoc i wyjaśnienie. Nie jestem super zaawansowany z elektroniki ale myślę że z twoimi wskazówkami na pewno dam sobie radę. Na razie puki co czekam na pompkę, jak tylko przyjdzie będę kombinować ;D
Jeszcze raz wielkie dzięki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Wto 20:59, 04 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Witam,
Mam pytanie do elektryków. Otóż poskładałem dzisiaj mojego avt wg schematu "miotaczatruskawek" wszystko fajnie wyprowadzone, polutowane. Ale jak się okazuje coś nie tak musiałem zrobić bo układ mi nie działa tzn sam avt działa prawidłowo (przywróciłem go przed chwilą do stanu pierwotnego takiego jak go w zestawie otrzymujemy) tak więc można regulować pauzę, impulsy itd...ale po podłączeniu czegokolwiek do avt to urządzenie nie działa (np mała żarówka 12V samochodowa). Nie wiem gdzie mogłem błąd popełnić, lub co mogłem przez przypadek spalić. Dwa razy wszystko sprawdzałem składając układ (bieguny kondensatorów, diody itd...) Sam układ zasilam ze starego aku od motora. Niby dioda sygnalizuje pracę (nawet po podłączniu jakieś żarówki) ale samo podłączone urządzenie nie reaguje. Może mnie trochę naprowadzicie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fino
A2
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: KRK
|
Wysłany: Wto 21:40, 04 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Podłącz bez obciążenia i sprawdź, czy przekaźnik "klika". Jeśli tak, to układ działa, jesli nie, to szukaj błędu. Czasami jeśli aku stary, to obciążenie kilkoma A powoduje spadek napięcia i błąd działania układu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Wto 22:10, 04 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Klika, układ działa, nie pomyślałem o spadku napięcia jutro to sprawdzę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Wto 22:36, 04 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
A dałeś tranzystor, czy przekaźnik?? Jeżeli tranzystor, to jaki??
Jak możesz, to sprawdź jakie masz napięcie podczas impulsu na diodzie LED (może się okazać, że będziesz do tego musiał wydłużyć czas trwania impulsu, czyli wstawić potencjometr zamiast zworki)
IRF 520 ma dość wysokie napięcie załączenia (ok 3,7V) i może się okazać, że napięcie jest za małe, żeby wprowadzić tranzystor w stan przewodzenia. Ale ewentualna przeróbka to będzie pikuś
Kurcze, trochę mi głupio, bo wszystko narysowałem jedynie teoretycznie nie sprawdzając w praktyce, a ty się teraz męczysz...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Wto 22:39, 04 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Śro 0:03, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Nie słuchaj to nie wina tranzystora (Dałem akurat irf 530). Na koniec jak się okazało że coś nie halo z tym układem to wyrzuciłem te modyfikacje na bok i złożyłem go tak jak jest oryginalnie w instrukcji. Nie miałem założonej zworki w tym przypadku. Jutro sprawdzę czy rzeczywiście ten stary aku nie ma zbyt dużego spadku napięcia i dlatego to wszystko nie działa. Jak nie to nie wiem będę to wszystko jeszcze raz sprawdzał, albo jakiś element jest fabrycznie felerny i w tym problem nie wiem będę kombinować. Generalnie puki co mogę powiedzieć że układ działa mi dokładnie tak samo jak na filmiku na youtube firmy producenta atv jednak nie daje napięcia na styki wyjściowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Śro 0:32, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
No sprawdź ten aku. Pamiętaj, że oryginalnie układ nie podaje napięcia, a jedynie zwiera styki przekaźnika. Najpierw musisz do przekaźnika podłączyć napięcie, żeby on je podał dalej. Jak "klika" jest ok.
[link widoczny dla zalogowanych] (jak zresztą większość tranzystorów tej serii) też przechodzi w stan przewodzenia przy napięciu ok 3,7V (napięcie Vgs z tabeli str 4.). Jeżeli więc to możliwe to sprawdź to napięcie na diodzie LED. Jeżeli będzie poniżej 3,7V (a coś czuję, że będzie) to mamy winowajcę.
Daj znać na PW żeby tu nie śmiecić, to zrobimy jak należy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fino
A2
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: KRK
|
Wysłany: Śro 19:02, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Przekaźnik ma zasilanie 12v, więc jeśli przełącza bez obciążenia, to układ działa. Jeśli pod obciążeniem (pompka ) styków przekaźnika z tego samego aku, nie działa lub przekaźnik "warczy", to przyczyną jest zbyt duży spadek napięcia aku (<10V) i wtedy przekaźnik ma na cewce za niskie napięcie. Możesz pod styki przekaźnika podłączyć odbiornik z innym zasilaniem niż zasilanie ukladu i jesli działa, to układ jest OK. Z MOSFETem tez powinno zadziałać,bo napięcie jest wystarczające. Podstawa to odpowiedni akumulator do testów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Śro 21:07, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Sprawa rozwiązana. Winowajcą był akumulator tak jak napisał fino napięcie spadało poniżej 10V podłączyłem pod inne źródło 12V i wszystko chodzi jak ta lala;d Po długim weekendzie zabieram się za składanie wszystkie w całość. Dzięki za pomoc chłopaki:).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Śro 21:37, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
No i super . Na tranzystorze też sprawdzałeś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Śro 22:33, 05 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Jasne działa bez problemu. W wolnym czasie poeksperymentuje jeszcze z rezystorami żeby dobrać odpowiednie czasy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tje858
A2
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: okolice Jędrzejowa
|
Wysłany: Sob 20:05, 13 Gru 2014 Temat postu: Re: Oliwiarka "SAM" |
|
|
tje858 napisał: | Witam,
również postanowiłem zrobić oliwiarkę , zbiorniczek jak u kolegi letko,
pompka [link widoczny dla zalogowanych] Sterowanie na zmodyfikowanym ATV 1459 B.
Modyfikacja polega na dołożeniu dodatkowego trymera pauzy celem zastosowania wyłącznika [link widoczny dla zalogowanych] z osłoną [link widoczny dla zalogowanych] , wyłącznik 2 biegowy, będę mógł zrobić dwie opcje dozowania np. na sucho poz 1 na mokro poz 2, poz 0 całość wyłączona , myślę iż po odpowiednim wyregulowaniu czasu pauzy trymerami spokojnie wystarczy.W układ dodatkowo będzie wpięty przekaźnik celem zasilania całości układu z biegu N .Kostkę i przekaźnik biegu neutralnego już zlokalizowałem , muszę tylko jeszcze przewód namierzyć od biegu neutralnego.
Miejsca na wyłącznik jeszcze nie wybrałem, nie wiem czy zamontuję w obudowie gdzieś na kierownicy czy może na plastikach gdzieś przy licznikach.
Olej z pompy będzie poprowadzony estetycznym wężem gumowym po wahaczu w uchwytach mocowanych do śrub trzymających osłonę łańcucha. Na wahaczu będzie naklejona specjalna folia celem ochrony wahacza przed wycieraniem się od węża.Nie chcę stosować żadnych opasek elektrycznych gdyż mi się to bardzo nie podoba.Na końcu wahacza wąż będzie przechodził w rurkę miedzianą 2,5x0,6 mm [link widoczny dla zalogowanych] a będzie zakończona [link widoczny dla zalogowanych] Testy na sucho iż zrobione działa wszystko OK. Czekam teraz na całkowite odstawienie moto aby zacząć wszystko montować . Jak wyjdzie postaram się przedstawić na zdjęciach. Koszt powinien zamknąć się w 150PLN. |
Oliwiarka ukończona i przetestowana działa dobrze, poniżej kilka zdjęć może komuś się przyda.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Sob 23:07, 13 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
Piękna robota .
Jakie ustawiłeś czasy na 1 i 2 biegu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tje858
A2
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: okolice Jędrzejowa
|
Wysłany: Sob 23:26, 13 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
miotacztruskawek napisał: | Piękna robota .
Jakie ustawiłeś czasy na 1 i 2 biegu |
1.Dozowanie co 55sek.
2.Dozowanie co 32 sek (jeszcze nie sprawdzane w deszczu)
Mam taką wątpliwość czy dozowanie na jedną stronę łańcucha na pewno wystarczy , gdyż mam wrażenie iż ogniwka po przeciwnej stronie są bardziej suche a może zwiększyć częstotliwość dozowania
Być może temp. też ma znaczenie obecnie podczas próbnych jazd jest dość chłodno i olej jest bardziej gęsty i nie ma takiej penetracji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Nie 0:08, 14 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
No ciekawe masz te czasy... fino ustawiał rzadziej impulsy, a ja miałem regulację płynną między 1 a 2 min.
Podawanie oleju na 1 stronę zupełnie wystarczy, ale zanim olej spenetruje całość łańcucha musisz chwilę odczekać. Potem będzie już dobrze.
Temperatura ma drugorzędne znaczenie przy pompce. Pompka zapoda ci przy każdej temperaturze taką samą ilość oleju. Będzie się on jedynie trochę gorzej rozprowadzał po łańcuchu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tje858
A2
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: okolice Jędrzejowa
|
Wysłany: Nie 0:21, 14 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
miotacztruskawek napisał: | No ciekawe masz te czasy... fino ustawiał rzadziej impulsy, a ja miałem regulację płynną między 1 a 2 min.
Podawanie oleju na 1 stronę zupełnie wystarczy, ale zanim olej spenetruje całość łańcucha musisz chwilę odczekać. Potem będzie już dobrze.
Temperatura ma drugorzędne znaczenie przy pompce. Pompka zapoda ci przy każdej temperaturze taką samą ilość oleju. Będzie się on jedynie trochę gorzej rozprowadzał po łańcuchu. |
Dla ścisłości -podałem czasy spadania kropli na łańcuch a nie podawania impulsu na pompkę. Czasy podawania oleju też mogą się różnić chociaż by przez zastosowanie różnych średnic rurek co ma wpływ na wielkość podawanej kropli , każde rozwiązanie musi być indywidualnie regulowane.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Nie 14:41, 14 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
To się zgubiłem...
W przypadku ZAWORU regulacja czasu otwarcia ma znaczenie. Im dłużej trwa impuls, tym dłużej zawór jest otwarty i więcej oleju spłynie. I owszem wtedy długość, średnica i zakręty na rurkach mają znaczenie.
Ale ty pisałeś, wcześniej, że dałeś POMPKĘ. Przy pojawieniu się impulsu na pompce tłok się przesuwa i zasysa olej. W momencie zaniku napięcia tłok powraca do swojej pierwotnej pozycji i wypluwa z drugiej strony tą ilość oleju, którą wcześniej zassał. Ilość oleju wynika z konstrukcji pompki. Dlatego w tym układzie regulacja czasu trwania impulsu nie ma sensu, bo kropla zawsze będzie taka sama. Wystarczy jedynie regulować czas pomiędzy kolejnymi impulsami. Do tego długość, średnica (itd) rurek mają wpływ nie tyle na ilość oleju podanego na łańcuch, a raczej dynamikę z jaką ten olej wypłynie z dyszy...
No chyba, że coś nie tak zrozumiałem .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tje858
A2
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: okolice Jędrzejowa
|
Wysłany: Nie 18:59, 14 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
Pompka oleju od dwusuwa działa impulsowo , nie wiem jaką ma budowę ale żeby "wypluć" krople oleju musi dostać impuls kilka razy , nie jest tak iż jeden impuls to jedna kropka.Przypuszczam iż skok tłoczka jest na tyle mały iż musi pchnąć olej kilka razy aby spadła kropla.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Nie 19:37, 14 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
tje858 napisał: | nie wiem jaką ma budowę ale żeby "wypluć" krople oleju musi dostać impuls kilka razy , nie jest tak iż jeden impuls to jedna kropka. |
No to u mnie każdy impuls to była kropla...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fino
A2
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: KRK
|
Wysłany: Śro 22:41, 17 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
W pompkach TT impuls to kropla. Zobacz film [link widoczny dla zalogowanych]
Na pojawianie się kropli na końcu układu po impulsie ma znaczenie elastyczność i długość przewodów. Ciecz jest nieściśliwa więc na końcu sztywnej rury po impulsie pojawi się kropla o objetości wynikającej z konstrukcji pompki zaraz po cyklu pracy. Przy rurce elastycznej dojdzie do rozciągnięcia ścianek i kropla pojawi się z opóźnieniem i będzie jeszcze pojawiac się przez chwilę po wyłączeniu urządzenia (jak fala perystaltyczna)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tje858
A2
Dołączył: 09 Paź 2014
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: okolice Jędrzejowa
|
Wysłany: Sob 21:37, 20 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
Moja pompka nie podaje oleju tak mocno tz. "nie pluje" jak ta na filmie, olej jest podawany ale raczej krople są przepychane powoli kolejnymi cyklami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pon 22:18, 09 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
Walczyliśmy z MarioSWD nad sterownikiem do pompki i wywalczyliśmy . W każdym razie musieliśmy trochę zmienić układ sterownika. Poprawiony jest już wklejony na poprzedniej stronie . Podstawiam za niego głowę .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Nie 19:53, 15 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
miotacztruskawek napisał: | Walczyliśmy z MarioSWD nad sterownikiem do pompki i wywalczyliśmy . W każdym razie musieliśmy trochę zmienić układ sterownika. Poprawiony jest już wklejony na poprzedniej stronie . Podstawiam za niego głowę . |
Po wielu próbach udało mi się oczywiście z pomocą Miotacza ( tutaj bardzo duże ukłony i podziękowania) poskładać wszystko do kupy i mogę dzisiaj śmiało powiedzieć że wszystko działa jak należy. Poniżej przedstawiam zdjęcia jak to wszystko u mnie akurat udało się umieścić i ogólnie jak to jest sterowane. Jedyną modyfikacją w stosunku do poprawionego schematu Miotacza to dobranie odpowiednich rezystorów do dobrania czasu trwania poszczególnych impulsów (początkowego i ostatecznego).
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarioSWD
Motocyklista
Dołączył: 27 Sie 2014
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: SWD
|
Wysłany: Pon 21:07, 11 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
Witam,
Odświeżę troszkę temat. Na mojej olejarce, o której wyżej piszemy zrobiłem aktualnie ok 600km. Musze powiedzieć że działa znakomicie. Naprawdę rewelacja w porównaniu do smarowania łańcucha standardowymi metodami na prawdę nie ma porównania. Jedyne co bym zmienił to może wydłużył troszkę czas pomiędzy kolejnymi impulsami. 1-2min wydaje mi się troszkę za krótko. Wg. mnie odpowiedniejszy byłby czas 1,5-3min. To jedynie zmiana jaką bym wprowadził. Jeszcze raz WIELKIE podziękowania za pomoc dla miotacza;)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pon 22:20, 11 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
MarioSWD napisał: | Witam,
Odświeżę troszkę temat. Na mojej olejarce, o której wyżej piszemy zrobiłem aktualnie ok 600km. Musze powiedzieć że działa znakomicie. Naprawdę rewelacja w porównaniu do smarowania łańcucha standardowymi metodami na prawdę nie ma porównania. Jedyne co bym zmienił to może wydłużył troszkę czas pomiędzy kolejnymi impulsami. 1-2min wydaje mi się troszkę za krótko. Wg. mnie odpowiedniejszy byłby czas 1,5-3min. To jedynie zmiana jaką bym wprowadził. Jeszcze raz WIELKIE podziękowania za pomoc dla miotacza;) |
To niech służy .
A jak chcesz wydłużyć czas, to albo zmień R4/PR2, albo zwiększ C3 . W praktyce łatwiej ci chyba będzie pokombinować z kondensatorem.
Jak pamiętam masz R4/PR2 200Kohm i C3 470uF. Opory musiałbyś zmienić po 300Kohm, albo C3 wstawić 680uF, tylko to egzotyk. To już łatwiej wstawić chyba będzie równolegle 470+220 .
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Pon 22:26, 11 Maj 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pietryna
A
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 12:40, 16 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Nie obraźcie się, że nie przeczytam całego tematu bo jest długi, a w internecie już się dość naczytałem.
Mam zbiorniczek na płyn od C360, elektrozawór benzynowy (taki jak do LPG I gen się używa do odcięcia paliwa) i tego nie wymieniam już.
Chciałbym aby parę osób wyraziło opinię na temat moich koncepcji w temacie olejarki DIY:
Koncepcje:
- na całej długości przewód miedziany w otulinie
- łączenia elastyczne tylko między zbiorniczkiem, a przewodem oraz przy wahaczu bo miedź się złamie
- grzałka do oleju z termostatem aby utrzymać jego stałą temperaturę w zbiorniku
- dysza przy tylnej zębatce z rozklepanego przewodu miedzianego zakończona pędzelkiem z twardego włosia
- puszczenie prądu przez sam miedziany przewód celem utrzymania stałej temperatury na całej długości (też z termostatem)
- hard start dla elektrozaworu celem oszczędzenia energii (po starcie nie potrzeba tyle energii do podtrzymania)
Pytania raczej czy ma to sens, czy będą to zbędne bajery bez większego wpływu na całość. Sterownik robię sam wiec dodanie każdej z tych funkcji to będzie parę linijek kodu + kilka elementów.
A przeżywam mały kryzys związany z pójściem do pracy i czuję że życie mi się przelewa przez palce więc szukam czegoś ciekawego co można by zrobić i co będzie miało w ogóle sens...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez pietryna dnia Sob 12:42, 16 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Suszny
Maniak motocyklowy
Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie
|
Wysłany: Sob 13:59, 16 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Myślę że podgrzewanie oleju możesz sobie śmiało darować
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Sob 15:44, 16 Sty 2016 Temat postu: |
|
|
Podgrzewanie to przerost formy nad treścią. Jeżeli naprawdę zależy ci na takim samym dozowaniu niezależnie od temperatury to wstaw pompkę.
A jak piszesz kod, to możesz zrobić jeszcze opcję, gdzie układ przez jakiś czas będzie nieustannie ci podawał olej. Jest to przydatne przy myciu łańcucha, bo zalejesz go olejem i w ten sposób szybko wyczyścisz. Przyda ci się też przy odpowietrzaniu. Mankamentem jest, że ten olej potem gdzieś po motorze i okolicy się rozbryzga. Ale jak latałem DLem to mi tego właśnie brakowało.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podes
A2
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Wto 18:50, 09 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Czytając cały wątek, nurtowało mnie jakie przyjąć czasy podawania kropli oleju. Nie wiem czy dobrze, ale stwierdziłem, że zastosuję przełącznik obrotowy i czasy od 30s do 240s (skok co 30s). Jak zrobi się cieplej zrobię testy, zobaczę, zawsze będzie można coś zmienić.
Co o tym myślicie?
Dodatkowy przełącznik jest do halogenów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Wto 20:20, 09 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Rozumiem, że na pompce to zrobiłeś
Nie wiem, bo osobiście nie korzystam , ale z tego co się przy tym pompkowym układzie narobiłem, to nie ma potrzeby wstawiania tak szerokiego zakresu (30-240sek) . W praktyce potrzebujesz impulsy ok 60-150/180sek. Z drugiej strony możesz wtedy skrócić odstępy pomiędzy kolejnymi biegami, będzie ci łatwiej dobrać poziom olejania do warunków na drodze ... np od 60-165sek co 15 sek... Ale to niech dokładniej wypowiedzą się ci co kozystają .
PS: a możesz coś więcej o manipulatorze Wygląda ciekawie ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podes
A2
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 0:23, 11 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Olejarkę zrobiłem na pompce, ale nie takiej jak opisywana w poście. Miałem pompkę przemysłową z kierunkiem przepływu. Kryza wewnętrzna to 5mm.
Sprawdzałem podawanie i przy jednym impulsie układu, podaje jedną kroplę. Niestety nie ważyłem tej kropli, stąd taki duży zakres regulacji czasu jej podawania.
Układ elektroniczny zapodałem, standardowo AVT na NE555. Z tego co pamiętam, zmniejszyłem kondensator C3 do 47uF.
Manipulator to zwykły przełącznik obrotowy. Wyprowadzenie nr 1 zrobiłem puste, aby móc wyłączyć olejarkę. Nr2 dałem rezystor 10k, celem możliwości odpowietrzenia. Następne wyprowadzenia 1M połączone szeregowo. U mnie 1M to 30s. Efektem jest czas podawania kropli 30, 60, 90, 120, 150, 180 i 240s.
Musiałem zrobić małą modyfikację vs. schemetu zapodanego przez Miotaczatruskawek w układzie NE555. Mianowicie po zastosowaniu IRF520 i włączeniu biegu ulegał on uszkodzeniu, jakieś napięcie szczątkowe. Zastosowałem więc dodatkowo mikroprzekaźnik elektroniczny, aby uzyskać prawidłową masę.
Co do przełącznika kołyskowego powyżej przełącznika obrotowego, służy on do włączania halogenów. Bieg 1, standardowo ze światłami mijania. BiegII z długimi. Do tego..., podłączony układ NE555. W razie konieczności pomrugam tymi halogenkami.
Trochę ostatnie zdanie nie na temat olejarki, lecz opisywałem cały manipulator, który zmontowałem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Czw 9:42, 11 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
podes napisał: | Olejarkę zrobiłem na pompce, ale nie takiej jak opisywana w poście. [...]Niestety nie ważyłem tej kropli, stąd taki duży zakres regulacji czasu jej podawania. |
No ma to sens . Ew pojeździsz i z czasem skorygujesz ustawienia .
podes napisał: | po zastosowaniu IRF520 i włączeniu biegu ulegał on uszkodzeniu, jakieś napięcie szczątkowe. Zastosowałem więc dodatkowo mikroprzekaźnik elektroniczny, aby uzyskać prawidłową masę. |
A dioda D3 jest ok . W większości moto lampka Neutral jest na stałe podpięta pod +12V (po stacyjcje), a wrzucenie luzu dopiero dołącza masę i powoduje zapalenie się kontrolki. Po wrzuceniu biegu faktycznie na tym przewodzie pojawia się napięcie, ale powinno być blokowane właśnie przez tą diodę... W każdym razie dobrze, że sobie z tym poradziłeś ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podes
A2
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Czw 11:41, 11 Lut 2016 Temat postu: |
|
|
Dioda D3 na bank była dobra, sprawdzana kilkukrotnie.
Założyłem przekaźnik miniaturowy elektroniczny tak, aby aktywował cewkę masą z luzu, a styki na masę przed IRF520, oczywiście z diodą D3.
Jak się zrobi cieplej to protestuję ustawienia czasów podawania, zapewne zostaną dwa do użytku tj. jazda normalna i deszcz.
Obudowa manipulatora jest aluminiowa. Wspornik do tego manipulatora (również aluminiowy) i wyżej zamontowanego włącznika grzanych manetek wygląda tak:
Dodam, że olejarkę zakładałem do nowego modelu AL5. Może coś tam zmienili w elektryce, chociaż sam schemat luzu jest taki sam. No, może oprócz innych zegarów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stasiek
Motonita
Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: Pon 22:33, 21 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Pany (Panietki)- przepraszam za swoją całkowitą ignorancje w tematyce elektroniki
Prześledziłem cały wątek któryś raz z koleii i mam pytanie:
jak zrobic sobie olejarke albo ile i komu zapłacić i dlaczego tak dużo?
Z lutowaniem/poskladaniem nie mam problemu - zwłaszcza po złożeniu drukarki 3D i kilku innych dupereli ale ze mna trzzeba wpierw jak z dzieckiem niestety ;(
Pomóżcie mnie proszę bo Karaluch zawiesił projekt a scotta śrendio mi sie uśmiecha dofinansowywać przesadnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pon 23:52, 21 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
stasiek napisał: | Pany (Panietki)- przepraszam za swoją całkowitą ignorancje w tematyce elektroniki
Prześledziłem cały wątek któryś raz z koleii i mam pytanie:
jak zrobic sobie olejarke albo ile i komu zapłacić i dlaczego tak dużo?
Z lutowaniem/poskladaniem nie mam problemu - zwłaszcza po złożeniu drukarki 3D i kilku innych dupereli ale ze mna trzzeba wpierw jak z dzieckiem niestety ;(
Pomóżcie mnie proszę bo Karaluch zawiesił projekt a scotta śrendio mi sie uśmiecha dofinansowywać przesadnie |
Primo. Kupujesz pompkę...
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
itd...
Secundo. Kupujesz układ sterowania
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Secundo. Kupujesz potencjometr
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
lub inny .
Tertio. Kupujesz kondensator C3 pod zakupiony potencjometr.
Dla potencjometra 200K powinien to być 470uF, a dla 470K 220uF. Oczywiście wszystko min 25V. Linków nie podaje, polecam znaleźć w jednym slepie razem z potencjometrem, wyjdzie taniej na przesyłce. No chyba, że będziesz kupował stacjonarnie.
Quatro. Rezystor R4 taki sam jak potencjometr. Czyli jak kupisz potencjometr 200K kup rezystor 220KOhm (0,25W lub 0,5W), a jak kupisz potencjometr 470K to i rezystor 470K. Do zakupienia analogicznie jak kondensatory. Albo przez net w jednym sklepie z potencjometrem, albo stacjonarnie.
Quinto. Tranzystor T1. Wystarczy jakikolwiek MOSFET N-kanał z rozsądnym prądem i napięciem powyżej 20V. Przykładowo dałem IRF520, ale może być i IRF 540, IRF 630 itd. Linku nie podaje, tak samo polecam kupić w jednej paczce.
Sexto. Jeszcze ze 2 rezystory R3 i R6, pierwszy 680Ohm, drugi 330Ohm. Będziesz już wiedział jak zakupić .
Septimo. Złożyć, polutować, przetestować, zmontować w obudowie .
Octavo. Zmontować na motorku nie zapominając o zbiorniku wyrównawczym od Ursusa .
Nono. Zalać oliwą i cieszyć się z jazdy, a nie myśleć o łańcuchu .
PS: założyłem, że chcesz na pompce i z układem sterowania w wersji B . Jak wolisz zawór, to nie zawracaj sobie moim wywodem głowy .
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Wto 18:39, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pietryna
A
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 9:22, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Jakaś wielka korzyść z pompki oleju jest?
Bo ja to bym widział tak, że można mieć dyszę która zrobi "mgiełkę" i na podstawie prędkości będzie można raz na jakiś czas włączać układ, który spryska cały łańcuch w jednym, dwóch obrotach i potem będzie milczał. Np. wykorzystując dyszę do palnika na OO. Czy ta pompka skuterowa jest za słaba?
Bo kapać trzeba cały czas licząc, że z prawdopodobieństwa wyjdzie nasmarowanie całego łańcucha.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez pietryna dnia Wto 9:33, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Wto 11:00, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
pietryna napisał: | Jakaś wielka korzyść z pompki oleju jest? |
Pompka vs zawór.
Zawór jest tańszy. Nówka to ok 40-50pln, a pompka to ok 200pln. Zawór Jest też bardziej dostępny, bo dostaniesz go w wielu warsztatach z LPG. Używka pompka jest z kolei w podobnej cenie co nowy zawór, i głównie w necie. Zaworów w używce nie szukałem.
Natomiast zaletą pompki jest dozowanie oleju. Olej im zimniejszy, tym gęstszy. Im gęstszy, tym mniej go przez zawór przeleci. To samo się tyczy zalewania nowego oleju do zbiornika. Możesz dawać np. silnikowy, czy inny, ale różnice gęstości wymuszą zmianę ustawień podawania oleju.
Pompka z kolei zawsze podaje tyle samo. Nie ważne czy olej gęsty czy rzadki, czy ciepły, czy zimny, zawsze idzie ta sama objętość.
pietryna napisał: | Bo ja to bym widział tak, że można mieć dyszę która zrobi "mgiełkę" |
Tylko ta mgiełka pójdzie ci częściowo na łańcuch, a częściowo wszędzie dookoła ładnie zasyfiając moto.
pietryna napisał: | Czy ta pompka skuterowa jest za słaba? |
Nie jest za słaba, ona wręcz wypluwa olej. Ale musiałaby być bezpośrednio przed dyszą. Stosowanie jakichkolwiek przewodów zwłaszcza elastycznych sprawia, że ten olej nie jest już wypluwany, ale delikatnie się wysącza.
pietryna napisał: | i na podstawie prędkości będzie można raz na jakiś czas włączać układ, który spryska cały łańcuch w jednym, dwóch obrotach i potem będzie milczał. |
@Lucik podobnie kombinował. Ale się umęczył, żeby sygnał z czujnika przy kole był przydatny dla centralki, która już nie składa się z jakichś rezystorków, tylko jest oparta na układzie cyfrowym ATmega i jest sterowana przy pomocy napisanego kodu/programu. U niego kropla oleju jest podawana po przejechaniu konkretnego dystansu. Ale wiem, że temat wymagał dopracowania, bo np na autostradzie łańcuch miał zaolejony... Może już to poprawił .
pietryna napisał: | Bo kapać trzeba cały czas licząc, że z prawdopodobieństwa wyjdzie nasmarowanie całego łańcucha. |
Tak działają właściwie wszystkie układy i finalnie ludzie są zadowoleni. Pytanie więc, czy jest sens przebijać sufit , w każdym razie jak ci się uda liczę na obfita relację .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stasiek
Motonita
Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: Wto 11:14, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
nie no truskawka - kocham Cie normalnie
czyli robiem sobie wersje droższa/lepsza
a powiec mi jeszcze wersja sterowania B to ta ze strony 16
"(...) Wersja 2 jest analogiczna do wer. 1 ale posiada wyłącznik. Rozłączenie tego obwodu spowoduje, że nie będzie impulsów, mimo, że cały układ będzie przecież zasilany. Możesz zastosować potencjometr z wyłącznikiem. Rezystor R4 tak samo można wstawić zamiast R2. (...)"
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez stasiek dnia Wto 11:20, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pietryna
A
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 11:27, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
W takim razie zostaję przy wersji z zaworem. Mam już wszystko poza sterownikiem i "statywem" na dyszę z aluminiowej rurki, ale nie wiem czy potrzeba.
Muszę z klamotów poskładać sterownik. Jakąś megę8, tranzystor dla zaworu i jakieś wejście na czujnik z przedniego koła. Halle dają niecyfrowy sygnał więc muszę pomyśleć co tam dać... albo wykorzystać komparator z megi jako przerzutnik schmitta.
Programu nie ma co uzależniać od prędkości jako takiej w przypadku kapania. Ona ma być tylko po to, żeby poniżej pewnej granicy przestawał kapać i nie lał pod motocykl na postoju. Choć niby można próbować się bawić w zwiększanie częstotliwości kapania przy dużej prędkości, ale jest to kolejny parametr do skalibrowania.
Co do dyszy to myślałem właśnie o ciągłym spryskiwaniu mgiełką (ale z bliska a nie dookoła) przez chwilę, ale nie widzę nic sensownego, a te dysze do palników na OO raczej potrzebują dużych ciśnień i wydajności pomp bo palnik przewala przez siebie bardzo dużo oleju jednak.
Muszę jeszcze wystawić olej na noc, na dwór, albo do lodówki żeby zobaczyć jak się zachowuje zimny, bo w temperaturze pokojowej jest raczej płynny (półsyntetyk 80W90...) i nie będzie problemów z kapaniem, ale ja motocykl odstawiam jak jest śnieg albo mocno pada bo to żadna przyjemność.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Wto 11:46, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
stasiek napisał: | czyli robiem sobie wersje droższa/lepsza
a powiec mi jeszcze wersja sterowania B to ta ze strony 16
"(...) Wersja 2 jest analogiczna do wer. 1 ale posiada wyłącznik. Rozłączenie tego obwodu spowoduje, że nie będzie impulsów, mimo, że cały układ będzie przecież zasilany. Możesz zastosować potencjometr z wyłącznikiem. Rezystor R4 tak samo można wstawić zamiast R2. (...)" |
Tak, rozchodzi się o [link widoczny dla zalogowanych] schemat ze strony 16 . Z tym że wersja de Luxe to wersja "C" . Najprostsza wersja "A", to trochę bieda, a wersja "B" to w sumie taka rozsądna podstawa .
@pietryna, pogadaj z @Lucikiem... Podpowie ci jak co porobił... Też właśnie kombinował, żeby olejało dopiero powyżej określonej prędkości (chyba 30 czy 40km/h). Do tego nie jestem pewien, ale właśnie chyba im szybciej, tym rzadziej trzeba podawać olej... W każdym razie jak zrobisz to na "medze" to będzie to tylko kwestia wgrania nowego softu .
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Wto 12:01, 22 Mar 2016, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stasiek
Motonita
Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: Wto 12:08, 22 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
z tego co paczam wersja C to tylko ten przycisk wymuszający kapnięcie - nie jest to w sumei zadna większa zmiana skoro wszystkie inne elementy sa identyczne
Częsci juz zamówiene (elektronika - bez pompki narazie i węzyków etc..)
Pozostanie podrukowac sobie obudowy i wiśta wio z patatajnią
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fino
A2
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: KRK
|
Wysłany: Czw 21:03, 24 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Można zrobić dowolną kombinację sterowania, tylko po co? Od dwóch sezonów jeżdżę z pompką, zrobione parę tysi km i działa. Ile może nakapać oleju podczas postoju, kiedy pompka daje kroplę raz na 1-2 minuty, a układ przestaje działać po wyłączeniu moto? Zatem moim zdaniem zatrzymanie układu smarowania przy prędkości poniżej np 30 km/h lub podczas postoju to przerost formy nad treścią. Ale jak ktoś lubi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pietryna
A
Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 9:16, 25 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
fino napisał: | Można zrobić dowolną kombinację sterowania, tylko po co? Od dwóch sezonów jeżdżę z pompką, zrobione parę tysi km i działa. Ile może nakapać oleju podczas postoju, kiedy pompka daje kroplę raz na 1-2 minuty, a układ przestaje działać po wyłączeniu moto? Zatem moim zdaniem zatrzymanie układu smarowania przy prędkości poniżej np 30 km/h lub podczas postoju to przerost formy nad treścią. Ale jak ktoś lubi? |
No 30km/h to bez sensu granica, szczególnie jak ktoś dużo jeździ w mieście. Ale coś w stylu "włącznika" jak się przednie koło kręci (czujnik daje 4 impulsy na obrót).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pią 11:31, 25 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
pietryna napisał: | Ale coś w stylu "włącznika" jak się przednie koło kręci (czujnik daje 4 impulsy na obrót). |
@lucik maił jakoś tak zrobione, że wyznaczył sobie, co jaki dystans ma iść kropla. W tym celu zmierzył obwód koła, podał z Halla impuls na ATmege, scałkował sygnał i soft zliczał mu impulsy uwzględniając właśnie, że na jeden obrót koła przypadają 4. Jak zliczył odpowiednią ilość impulsów, to program sprawdzał, z jaką częstotliwością pojawiają się impulsy (czyli jak szybko porusza się koło). Jak odpowiednio szybko, to dopiero wtedy podawał kroplę... Oczywiście wartości odległości (zliczonych impulsów), prędkości koła itd układasz jak ci pasuje ...
A tak z Science Fiction to wstawiasz pod szybę w moto [link widoczny dla zalogowanych] i jak układ wykryje ci deszcz automatycznie przełącza na inny bieg, i podaje ci więcej oleju na łańcuch ... To tak pół żartem, pół serio ...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Pią 11:41, 25 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
xccmarcin
A1
Dołączył: 07 Mar 2016
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Pią 19:07, 25 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Też jestem na etapie tworzenia i pytanie jak podpiąć pompkę od PEUGEOT LUDIX (jaka polaryzacja) ?
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Pią 21:11, 25 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
A jest różnica ... Podłącz 12V i zobacz jak działa .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
xccmarcin
A1
Dołączył: 07 Mar 2016
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Sob 13:06, 26 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Ok:) Jeszcze jedno pytanie:
-mam AVT1459 który podaje impuls 0,5 sek co 1min - to będzie mój pierwszy bieg
-chcę drugi bieg 0,5 sek co 1,5 - 2 min - tutaj do podkówki 1Mohm dołożę rezystor 1Mohm; czy muszę zmieniać kondensator C3? Jak tak to na jaki?
Więcej modyfikacji mnie nie interesuje
PS Rozgryzłem polaryzacje pompki PEUGEOT LUDIX 1- plus , 2 - minus
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xccmarcin dnia Sob 13:45, 26 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Sob 14:48, 26 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
xccmarcin napisał: | Ok:) Jeszcze jedno pytanie:
-mam AVT1459 który podaje impuls 0,5 sek co 1min - to będzie mój pierwszy bieg
-chcę drugi bieg 0,5 sek co 1,5 - 2 min - tutaj do podkówki 1Mohm dołożę rezystor 1Mohm; czy muszę zmieniać kondensator C3? Jak tak to na jaki? |
Jak chcesz na drugim biegu mieć 1,5min to dodaj szeregowo 470KΩ. Jak chcesz mieć 2 min dodaj drugie 1MΩ itd. C3 nie zmieniaj.
Zależność czasu pomiędzy impulsami od oporu w manipulatorze jest liniowa, tak samo jak i C3.
Im większy opór, tym dłuższy czas pomiędzy impulsami. Tak samo im większe C3 tym dłuższy czas.
Przykładowo dla oryginalnego C3 (100uF) każde 1MΩ to ok minuta. Czyli mając opór między punktami "A" i "B" 1MΩ będziesz miał impulsy co minutę, Dla 2MΩ ok 2 min itd.
Tak samo, jeżeli między punktami "A" i "B" będziesz miał 1MΩ i dasz kondensator 100uF impulsy będą co min. Dla C3 220uF będzie to już ok 2 min itd. I tutaj można spokojnie kombinować z tymi zależnościami.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez miotacztruskawek dnia Sob 14:48, 26 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
stasiek
Motonita
Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: Pon 9:46, 04 Kwi 2016 Temat postu: |
|
|
no to Pany i Panietki mam i swoją olejarke
Dzięki pomocy i cierpliwości rzucającego truskawkami udało mi sie to zrobić
Dobór rezystorow spowodował że mam zaraz po właczeniu manipulatora ok 62s a na największym wykręcie mam ok 125s
Dodatkowo doszedł przycisk (wstępnie było bez tego zamysłem) ale jak zobaczyłem jego praktyzcnosć przy zapełnianiu układu etc to warto dolutowac te dwa kabelki
Puzderka podrukowane i wlasnoręcznie zaprojektowane - gabaryt sterującego specjalnie tak dobrany
Pozostaje zamontować i się cieszyc
Dziękować wszystkiem
Zamieszczam link do galerii zeby nie zaśmiecać zdjeciami
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|