|
VStromClub Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
express
Administrator
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2698
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraków (VIII), Ustroń
|
Wysłany: Pon 11:00, 26 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
A będzie miał sterowanie załączaniem do np. lamp z kierownicy?
Idealnie dla mnie to przy użyciu microswitchy w ilości sztuk 3 lub 4
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Suszny
Maniak motocyklowy
Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie
|
Wysłany: Pon 23:32, 26 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
Fajna sprawa małym kosztem ! Będę zamawiał
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Czw 22:07, 29 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
Trochę się rozejrzałem w temacie i znalazłem ciekawszy układ.
[link widoczny dla zalogowanych]
Mały, do zrobienia na płytce uniwersalnej i po niewielkich przeróbkach powinien działać na tranzystorach, a nie na przekaźnikach. Do tego posiada układ histerezy (takie magiczne słówko dla wtajemniczonych ). Zamówię, poprzerabiam, zobaczymy co z tego wyjdzie. Z wad, to nie będzie już tak ładnie podawał informacji o stanie ładowania, ale coś może pokombinuję. Jak się uda, będzie schemat .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miotacztruskawek
Motonita
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
|
Wysłany: Nie 16:30, 15 Lut 2015 Temat postu: |
|
|
No dobra. Było sobie gadu gadu, a tu trzeba konkrety sypnąć
Układ w wersji biurkowej leży na stole i się testuje, a w niedługim czasie zacznę testy terenowe, łącznie z rozładowaniem akumulatora .
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale po kolei. Założenia w tym PowerHubie są podobne jak gdzie indziej. Zasilanie biorę prosto z klem akumulatora, w niewielkim pudełeczku jest uład z przekaźnikami, które uruchamiają się po przekręceniu stacyjki, ew mają jeszcze dodatkowe sterowanie gdzieś przy kierownicy. No i każdy obwód zabezpieczony osobnym bezpiecznikiem. Nic nadzwyczajnego.
Extrasem jest to, że obwody są podzielone na 2 sekcje. Pierwsza uruchamia się przy ok 12,2V, czyli gdy akumulator jest przynajmniej w ok 60% naładowany. Wyłączenie zaś następuje przy ok 11,6V (czyli ok 25% aku). Tym samym obwód ten bez problemów powinien uruchomić się na zdrowym aku, a jednocześnie nie pozwoli na rozładowanie do zera i uszkodzenie akumulatora. Rozwiązanie idealne dla odbiorników małej mocy, które mogą działać na samym aku.
Druga sekcja jest pomyślana już dla odbiorników o większej mocy, których nie chcielibyśmy uruchamiać na wyłączonym silniku. Dział ten załącza się po przekroczeniu 13,8V, a wyłącza się gdy napięcie spada poniżej 13,1V. Idealne np.: dla grzanych manetek, dodatkowego oświetlenia itd., bo energia jest czerpana bardziej z alternatora niż akumulatora.
Jak to działa (polecam dla osób raczej elektronicznych ).
Ameryki nie odkrywałem, tylko przerobiłem [link widoczny dla zalogowanych].
[link widoczny dla zalogowanych]
Chcąc dostosować napięcia włączania i wyłączania w obu sekcjach musiałem odpowiednio dobrać rezystory R2 i R4. Ponieważ opory R2 muszą być dobrane dość precyzyjnie, a niekoniecznie można takie zanabyć w sklepie, utworzyłem je z 2 rezystorów połączonych szeregowo. Dla sekcji małej mocy jest to 8,2KΩ+220Ω, a dla sekcji wysokiej mocy 8,2KΩ+1,5KΩ. Można kombinować z potencjometrami, ale jak już, to polecam wieloobrotowe, bo przy zwykłych niezwykle trudno jest ustawić dokładną wartość. Osobiście wolałem jednak zastosować rezystory, bo jest mniejsze prawdopodobieństwo zmiany ich wartości z upływem czasu.
Z wyjść A i B sygnał odpowiednio przez przełączniki S1', S1” i S2” trafia na przekaźniki, które ostatecznie zasilają nasze wyjścia. Ilość tych przekaźników jest dowolna. Przełączniki można wyprowadzić na kierownicę, można też pominąć .
W przypadku sekcji niskiej mocy można pominąć przekaźnik, o ile będziemy pobierać moc max do 35W (3A).
Można tez pomyśleć o trzeciej sekcji dla świateł (na moim schemacie akurat brak). Napięcie załączania myślę należałoby ustawić w okolicach 13,5V, a wyłączenie w okolicach 11,5V. W takim układzie światła zapalały by się nie po przekręceniu stacyjki jak w starym V-Stromie, a dopiero po uruchomieniu silnika. Zgaszenie świateł następowało by zaś dopiero po wyjęciu kluczyka, bądź dość mocnym rozładowaniu aku. W nowszych moto jest to już standardem, a w naszych niestety lipa .
Na koniec kilka słów o początku układu. Znajduje się tam przekaźnik RELwej i przełącznik Swej. Przekaźnik jest zasilany oczywiście z + po stacyjce. Gdy przekręcimy kluczyk układy startują, gdy wyjmiemy kluczyk wszystko gaśnie. Przełącznik Swej jest pomyślany na sytuację, gdy chcemy np. na postoju coś podładować. Nie musimy wtedy włączać zapłonu i niepotrzebnie rozładowywać aku przez światła, ECU itd., tylko uruchamiamy w ten sposób same interesujące nas gniazdko/urządzenie. Zabezpieczenie przed rozładowaniem wtedy oczywiście cały czas działa. Przełącznik ten jednak lepiej umieścić gdzieś pod kanapą, tak, żeby nikt z ulicy nie mógł nam załączyć układu.
Ostatnią wariacją mogą być jeszcze diody sygnalizujące stan ładowania aku, których też nie ma na schemacie. Można je podłączyć w punktach A i B. Dioda LED podłączona w punkcie A będzie nam sygnalizować, czy mamy jeszcze coś energii na akumulatorze, zaś dioda z punktu B będzie sygnalizować cz mamy ładowanie.
Ponieważ układ trafia na testy to proszę o szybkie uwagi, jeżeli by jakieś były
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|