|
VStromClub Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szuwarek
Motonita
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: Wto 17:34, 14 Mar 2017 Temat postu: Rzeżba bieżnika a indeks prędkości |
|
|
Wertując kolejne typy opon zwróciło moją uwagę, że w przypadku bardziej offowych typów zmniejsza się ich indeks prędkości. Zarazem producenci opon i motocykli homologują swoje produkty określając jednoznacznie właściwości, jakie powinny posiadać. Przykładowo, mały DL650 jest homologowany z oponami o indeksie H = 210 km/h. Popularne opony Haidenau K60 Scout to indeks T + 190 km/h. A znalazłem jeszcze niższe indeksy, np. Shinko E705 to indeks Q = 160 km/h. Jak to się przekłada na praktyczne użytkowanie i czy odstępstwo od tej zasady niesie z sobą jakieś ryzyko? Pomijając kwestie prawne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaG
Administrator
Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 4256
Przeczytał: 3 tematy
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Gocław, W-wa
|
Wysłany: Wto 18:42, 14 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Nie niesie jeżeli stosujesz się do ograniczeń związanych z ineksem czyli np. na tych Shinko nie przekraczasz 160 km/h...
PS tak, wiem, że pewnie wielu z Was przekraczało prędkość maksymalną wynikającą z indeksów tych opon, ale to już na własne ryzyko. Nie chcesz ryzykować - stosujesz się do zaleceń producenta opon.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
novy
Motonita
Dołączył: 03 Wrz 2013
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Busko-Zdrój
|
Wysłany: Wto 20:26, 14 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Przy bardzo rozgrzanej oponie albo dłuższej jeździe z większą prędkością robi się tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Fryderyk
A2
Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 7:45, 15 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
O ile mi wiadomo, stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż określony przez producenta pojazdu jest nielegalne (nawet jeżeli jeździsz wolniej) z wyjątkiem opon typu M+S (kostki powinny się łapać, poszukaj takiego oznaczenia na boku opony) - wówczas w pojeździe powinno być oznaczenie maksymalnej prędkości dla opon. Poza tym i tak nie można stosować wówczas indeksu niższego niż Q, jeżeli producent określa wyższy. Niestety nie mogę teraz znaleźć źródła. Inna sprawa, że Policja w tym kraju nawet na to nie patrzy, diagności chyba też nie.
Nie jestem ekspertem od produkcji opon, ale na logikę wydaje się, że zaprojektowanie opony typu kostka (duża masa bieżnika) znoszącej duże prędkości (duże siły odśrodkowe, odrywające bieżnik od osnowy i opasania) jest raczej trudne.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Fryderyk dnia Śro 7:49, 15 Mar 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szuwarek
Motonita
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: Śro 13:18, 15 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Fryderyku, ja się całkowicie z tobą zgadzam. Jest tak, jak piszesz. Nie bez powodu ograniczyłem pytanie to kwestii pozaprawnych, albowiem każdy użytkownik motocykla musi być ich świadom. Mnie kwestie prawne odżegnały od przejścia na opony, które chciałem wybrać, ale których nie mogłem dostać w wersji z indeksem prędkości zgodnym z homologacją motocykla.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
express
Administrator
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2698
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraków (VIII), Ustroń
|
Wysłany: Śro 16:41, 15 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Fryderyk napisał: | O ile mi wiadomo, stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż określony przez producenta pojazdu jest nielegalne |
Przepis możesz podać?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Fryderyk
A2
Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 19:14, 15 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Na szybko: Dyrektywa Rady 92/23/EWG, załącznik IV, pkt. 3.4.1. Do indeksu prędkości opon odnosi się także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w par. 12 ust. 5.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
express
Administrator
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2698
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraków (VIII), Ustroń
|
Wysłany: Czw 10:17, 16 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Fryderyk napisał: | Na szybko: Dyrektywa Rady 92/23/EWG, załącznik IV, pkt. 3.4.1. Do indeksu prędkości opon odnosi się także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w par. 12 ust. 5. |
Wiec jest tak:
Od 1 stycznia 2017 obowiązuje jednolity tekst rozporządzenia:[link widoczny dla zalogowanych]
§ 11. [...]
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
5a. Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pepo
Motonita
Dołączył: 26 Sty 2017
Posty: 646
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: Czw 17:37, 16 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
W Polsce 140km/h to maksymalna prędkość. Bardziej o komfort i bezpieczeństwo chodzi. Na grubej kostce terenowej to wibracje i huk przy 170 będzie nie do zniesienia. Hamowanie na asfalcie też będzie marne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Fryderyk
A2
Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20:43, 16 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Pepo napisał: | W Polsce 140km/h to maksymalna prędkość. |
Po pierwsze pojazdem zarejestrowanym w Polsce można poruszać się w innych krajach, takich jak Niemcy, gdzie limity są wyższe lub ich nie ma. Poza tym, o ile się nie mylę, nie ma przepisu zakazującego podniesienia dopuszczalnej prędkości na autostradzie (czy innej drodze) do wyższych wartości poprzez ustawienie odpowiednich znaków.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrzanek
Motonita
Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 720
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 22:28, 16 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Fryderyk napisał: | o ile się nie mylę, nie ma przepisu zakazującego podniesienia dopuszczalnej prędkości na autostradzie (czy innej drodze) do wyższych wartości |
Nie do końca.
Jest przepis który dopuszcza podniesienie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym.
Natomiast w niezabudowanym, na ekspresówkach i autostradach wg mojej wiedzy nie ma takiej opcji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szuwarek
Motonita
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: Pią 9:24, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Bardzo pouczająca dyskusja tyle że zboczyła z zasadniczego wątku. Czy ktoś chciałby zabrać głos na tem temat?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Fryderyk
A2
Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 10:36, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
chrzanek napisał: | Jest przepis który dopuszcza podniesienie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym.
Natomiast w niezabudowanym, na ekspresówkach i autostradach wg mojej wiedzy nie ma takiej opcji. |
Nie będę się spierał, nie jestem ekspertem w tej sprawie.
Wracając do głównego wątku... Jeżeli nie przekracza się dopuszczalnej prędkości dla opon założonych na koła, to nie powinno być problemu, oczywiście pomijając kwestie prawne. Jadąc szybciej ryzykujemy uszkodzenie opony, często poważne i nagłe. A takie przy dużych prędkościach kończą się raczej źle. Do tego należy zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych (wysokich) indeksów prędkości dopuszczalna prędkość dla opon maleje wraz ze wzrostem obciążenia. Inna sprawa, że analogiczne opony (ten sam model i rozmiar) z wyższym indeksem prędkości będą zwykle sztywniejsze - gorsza amortyzacja, ale lepsze zachowanie przy wysokich prędkościach, nawet poniżej limitu tych "wolniejszych" opon.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
biblo
moto-psychopata
Dołączył: 08 Maj 2012
Posty: 4278
Przeczytał: 5 tematów
Pomógł: 78 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: W-wa
|
Wysłany: Pią 10:37, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
szuwarek napisał: | Wertując kolejne typy opon zwróciło moją uwagę, że w przypadku bardziej offowych typów zmniejsza się ich indeks prędkości. Zarazem producenci opon i motocykli homologują swoje produkty określając jednoznacznie właściwości, jakie powinny posiadać. Przykładowo, mały DL650 jest homologowany z oponami o indeksie H = 210 km/h. Popularne opony Haidenau K60 Scout to indeks T + 190 km/h. A znalazłem jeszcze niższe indeksy, np. Shinko E705 to indeks Q = 160 km/h. Jak to się przekłada na praktyczne użytkowanie i czy odstępstwo od tej zasady niesie z sobą jakieś ryzyko? Pomijając kwestie prawne. |
Stary, ale jakiej odpowiedzi oczekujesz na tak dziwne pytanie??? Wyjaśnij dokładnie o co Ci chodzi...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
novy
Motonita
Dołączył: 03 Wrz 2013
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Busko-Zdrój
|
Wysłany: Pią 10:53, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Przecież napisaliśmy Ci już, że przekroczenie zalecanej prędkości grozi rozerwaniem opony - jakiej jeszcze odpowiedzi oczekujesz ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szuwarek
Motonita
Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Podbeskidzie
|
Wysłany: Pią 15:47, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
biblo, to nie jest dziwne pytanie. To jest realny problem od strony prawnej. A od praktycznej to byłem ciekaw, czy jakikolwiek użytkownik miał jakieś negatywne doświadczenia jeżdżąc na oponach o niewłaściwym, bo tak trzeba to nazwać, indeksie prędkości. Tylko błagam, nie piszcie mi jacy to przykładni jesteście i jak szanujecie przepisy ruchu drogowego itp., bo nie uwierzę, że w 100% motocykliści są masą legalistów. Bez urazy, bo nikogo nie chciałem obrazić.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kalinago
Motocyklista
Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Pią 16:17, 17 Mar 2017 Temat postu: |
|
|
Myślę, że opon nawet niższym indeksem nie da się zajechać małym deelem, a policja nigdy tego nie kontrolowała i kontrolować nie będzie. Jak kupisz kostki z indeksem do 160 km/h to raczej autostrada powyżej tej prędkości jechał nie będziesz. I tu nie ma się co bać.
Jedyne niebezpieczeństwo jest takie, że gdyby wybuch opony był przyczyną wypadku (tfu, tfu) to dociekliwy ubezpieczyciel może szukać powodu by nie płacić kasy i stwierdzi, że opony nie były dostosowane do prędkości max. pojazdu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|