 |
VStromClub Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 21:51, 02 Wrz 2014 Temat postu: Serwis po 12 000 |
|
|
Witam.
Moj V-Strom z 2011 roku zbliża się własnie do 12 000 km wiec do kolejnego zgodnie z harmonogramem Suzuki przeglądu.
Motocykl przyjechał do kraju z Anglii dokładnie rok temu i w angielskim serwisie Suzuki przeszedł przegląd po 6 000 - nie mam pojęcia co za olej lali Anglicy ale ja mam zamiar zalać Motula 5100 - harmonogram Suzuki zakłada również przy 12 000 wymienić świece i tutaj pojawia sie moje pytanie - moja zabawka ma fabrycznie założone świece DENSO IRYDIUM IU24D - dziś wykręciłem jedną z nich i wygląda wzorowo - motocykl też pracuje bez zarzutu - zastanawiam się nad sensem ich wymiany - wiem ze harmonogram zakłada wymianę świeć po 12 000 ale zwykłych nie irydowych bo te ponoć wytrzymują kilkukrotnie większe przebiegi od świec standardowych.
Jak wy się na to zapatrujecie wymieniać czy zostawić ?
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kojot85
DeTox nie pomoże
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 2710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kuj- Pom
|
Wysłany: Wto 22:11, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Skoro Japończycy mówią, że trzeba wymienić, to czy 50zł za świece warte jest oszczędzania, przy wartości motocykla +-25-27 000zł?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 22:13, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Remigiusz napisał: | Castrol 1 a świece zostaw w spokoju jeśli pali OK. |
Podejrzewam ze chodzi ci o ten olej:
CASTROL POWER 1 GPS 4T 10W40
Używałem go w quadzie do tej pory nie mam do niego najmniejszych zastrzeżeń - ale "podobno" motul lepszy - sam juz nie wiem co kupić.
Wiecie może co leją w salonach Suzuki na przeglądach ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez LUQ-u dnia Wto 22:20, 02 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Wto 22:23, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
raczej to nie ten castrol, bo kto by lal polsyntetyka do prawie nowego motka z takim malym przebiegiem? Syntetyk ma lepsze wlasciwosci, tyle, ze jest odrobine drozszy.
A dobierac sie do swiec znowu za jakis czas? Pewnie, mozna, ale mozna tez zalozyc nowe i zajrzec do nich znowu za 12 tys km
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 22:26, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Kojot85 napisał: | Skoro Japończycy mówią, że trzeba wymienić, to czy 50zł za świece warte jest oszczędzania, przy wartości motocykla +-25-27 000zł? |
Tego ze "mówią" wymienić nie kwestionuje - ale tak jak pisałem harmonogram zakłada wymianę po 12 000 świec STANDARDOWYCH - nie wiadomo co robić z IRYDÓWKAMI ?
Szuja napisał: | raczej to nie ten castrol, bo kto by lal polsyntetyka do prawie nowego motka z takim malym przebiegiem? Syntetyk ma lepsze wlasciwosci, tyle, ze jest odrobine drozszy.
A dobierac sie do swiec znowu za jakis czas? Pewnie, mozna, ale mozna tez zalozyc nowe i zajrzec do nich znowu za 12 tys km |
To powiedz mi dlaczego Suzuki zaleca do tego silnika własnie oleje połsyntetyczne ? Serwis Suzuki wręcz przestrzega przed stosowaniem pełnego syntetyka - wiec jak to jest z tymi Japońcami - raz ich słuchamy na sztywno po to by w innym przypadku samemu decydować do dla silnika najlepsze ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez LUQ-u dnia Wto 22:39, 02 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Wto 22:45, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
zaleca polsyntetyki? gdzie mozna o tym przeczytac?
bo ja w instrukcji widze tylko 10W40 i ze zalecaja wysokiej jakosci olej... a wyzszej niz syntetyk nie ma. Gorszy jest polsyntetyk i mineralny
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Szuja dnia Wto 22:47, 02 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 22:48, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
W insrukci wydanej przez Suzuki motor Poland jutro mogę podać konkretne strony z instrukcji lub nawet podac link do niej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Wto 22:54, 02 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
ja w instrukcji do motonga widze tylko i wylacznie info jw w moim poscie.
Rozumiem, ze oprocz 'polecania' przez ten serwis polsyntetyku rowniez jest jakies 'ostrzezenie' przed pelnym syntetykiem?
Zasada od zawsze byla taka sama, jesli zmieniamy olej to tylko na bardziej lepki, czyli syntetyk mozna zastapic polsyntetykiem, ale odwrotnie nie, bo zbyt rzadki moglby wyplukac syf, ktory w jakis sposob tez uszczelnia silnik.
Im bardziej wyekploatowany silnik tam gorszy olej trzeba stosowac - czytaj polsyntetyk lub mineralny.
Jestem ciekaw tych informacji serwisowych, ze najzajebistszy olej jest szkodliwy dla silnika i to w motongu...
edited:
Do nowych i wysilonych silników najlepiej stosować oleje syntetyczne, gdyż zapewniają dobrą ochronę silnika, dłużej zachowują swoje właściwości oraz są bardziej odporne na ekstremalne warunki pracy. Oleje te mają szeroki zakres temperatur i dzięki temu silnik ma prawidłowe smarowanie przy dużych mrozach jak i upałach.
Jeśli silnik ma duży przebieg i zaczyna „brać” olej należy przejść z syntetycznego na półsyntetyczny
a calosc tutaj [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Szuja dnia Wto 23:10, 02 Wrz 2014, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil.Olkusz
Motonita
Dołączył: 03 Paź 2008
Posty: 1066
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Śro 0:36, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Lej Motul 7100 pełny syntetyk. Nie zaszkodzi na pewno przy takim przebiegu. Jeździe od dłuższego czasu na takim i wszystko ok. A filtr oleju zamow sobie w Cudnym Car z Manna MW65
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Coliniak
Motonita
Dołączył: 21 Sty 2008
Posty: 866
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: in the middle of nowhere
|
Wysłany: Śro 8:11, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
castrola 10w40 gps tez bedzie gral,
co do swiec to jak wszystko chodzi to zostaw te irydowki w spokoju,,,conajwyzej ryzykujesz rozbiorke,,, przednia ciezko wydostac
filtr MIVa bym polecal ale ludzie jezdza na HF138 tez i nic sie nie dzieje...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 8:26, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Mam identyczny przebieg i świece też Denso.
Wyglądają też ok -wymienię jednak.
Świece się wypalają ,nie są wieczne.
Olej zalecany jest 10W40 półsyntetyczny.
Silnik jest chłodzony cieczą i syntetyk jest imho złym wyborem.
Jest rzadszy i nie tworzy dobrego filmu na elementach silnika.
Jego odporność na wysoką temperaturę w wypadku silnika z chłodnicą nie ma znaczenia.
Ps
Do nowej Hondy Sabre (z salonu) mimo zalecenia producenta 10W30 wlałem wspaniałomyślnie syntetyk 7100 10w50 ,sprzęgło zaczęło jęczeć jak stara baba.
Szybko wymieniłem na 10W40 i objawy ustały.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Irek1970 dnia Śro 8:30, 03 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil.Olkusz
Motonita
Dołączył: 03 Paź 2008
Posty: 1066
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Śro 10:16, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Ja na świecach irydowych mam zrobione ponad 30 tyś i nie zamierzam ich na razie wymieniać. Bo trochę to nie miałoby sensu. Po co inwestować tyle w irydowe i zmieniać na nowe co 12 tyś. Wytrzymują w teorii do 100 tyś km. Odnośnie oleju to samo, na syntetyku zrobione ponad 30 tyś i wszystko OK. Prawie nic nie ubywa do wymiany, sprzęgło się nie ślizga, a leje Motul 7100. W instrukcji obsługi nigdzie nie ma napisane że ma być półsyntetyk. Zresztą temat na forum poruszany bardzo dawno, i mało kto zmieniał z syntetyka na półsyntetyk, a odwrotnie wiele osób.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 12:22, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Sprawdziłem na stronie Denso.
Kamil masz rację, wytrzymują teoretycznie 100 tysięcy km.
Wymiana irydowych po 12k jest bez sensu zupełnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Śro 13:04, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | W insrukci wydanej przez Suzuki motor Poland jutro mogę podać konkretne strony z instrukcji lub nawet podac link do niej. |
jakby co to czekam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 13:37, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Wynika z tej instrukcji ,że można lać syntetyk i mineralny.
Kto co lubi i uznaje a stosowne.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Irek1970 dnia Śro 13:38, 03 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Śro 13:39, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Suzuki w serwiswce zaleca olej o klasie jakość wg API SF albo SG oraz o klasie lepkości 10W-40. Nie ważne czy syntetyk, półsyntetyk, mineralny czy ze smoły... ma być SF albo SG. Inna sprawa że olej klasy SF albo SG będzie najprawdopodobniej półsyntetykiem.
Olej o lepszej klasie jakości teoretycznie nie powinien zaszkodzić ale nigdy nie wiesz czy producent nie uwzględnił go w serwisówce bo nie potrzeba, bo jeszcze takie oleje nie były standardem/nie było ich w ogóle czy może dlatego że z jakiegoś powodu zalanie silnika takim "wypasionym" olejem może spowodować negatywne skutki. I właśnie o to chodzi.... czy ktoś tutaj z forum projektował ten silnik? Jak nie, to skąd niby może wiedzieć że dany olej jest ok albo nie jest ok? Lać to co w instrukcji i nie ma co się nad tym rozwodzić.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez SoH dnia Śro 13:41, 03 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Śro 13:44, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Szuja napisał: | LUQ-u napisał: | W insrukci wydanej przez Suzuki motor Poland jutro mogę podać konkretne strony z instrukcji lub nawet podac link do niej. |
jakby co to czekam |
Zwracam honor - w instrukcji jak byk stoi ze zalecają olej 10W40 - oleje te występują zarówno w wersjach syntetycznych jak i pół syntetycznych oraz mineralnych.
Nie jestem w stanie odszukać tego artykułu w necie w którym wypowiadał się ktoś z serwisu Suzuki za na dwie pierwsze wymiany zalecają olej połsyntetyczny (były tam podane powody których nie jestem w stanie teraz przytoczyć) pozniej pisali ze można śmiało lać 100% syntetyk.
Ja jednak zakładam ze skoro wymiana oleju ma być co 6000 km to raczej tego półsyntetycznego - wymiana FULL Syntetyka po 6000 km to taka sama głupota jak wyrzucanie Irydówek po 12 000.
Ale z drugiej strony kto bogatemu zabroni
Wniosek jest taki:
- zostawiam Irydówki w spokoju - 12 000 to dla nich ledwie rozgrzewka
- kupuje 4L Motula 7100 + filtr oleju.
Nie chce zostawiać filtra bo nie wiem jakim olejem jest nasiąknięty.
Kamil ty zrobiłeś 30 000 na jednym oleju bez wymiany ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez LUQ-u dnia Śro 14:22, 03 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Coliniak
Motonita
Dołączył: 21 Sty 2008
Posty: 866
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: in the middle of nowhere
|
Wysłany: Śro 13:47, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
SoH napisał: | Olej o lepszej klasie jakości teoretycznie nie powinien zaszkodzić ale nigdy nie wiesz czy producent nie uwzględnił go w serwisówce bo nie potrzeba, bo jeszcze takie oleje nie były standardem/nie było ich w ogóle czy może dlatego że z jakiegoś powodu zalanie silnika takim "wypasionym" olejem może spowodować negatywne skutki. I właśnie o to chodzi.... czy ktoś tutaj z forum projektował ten silnik? Jak nie, to skąd niby może wiedzieć że dany olej jest ok albo nie jest ok? Lać to co w instrukcji i nie ma co się nad tym rozwodzić. |
agree ,,, powiem wiecej, potem magnesy sie odklejaja, uzwojenie statora niewiedziec czemu pada itp.... ale to tylko przypuszczenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 13:52, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Co tam olej, co tam świece....SEZON SIĘ KOŃCZY !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Śro 14:00, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Irek1970 napisał: | Co tam olej, co tam świece....SEZON SIĘ KOŃCZY !!!
 |
Jak to kończy? Ja do końca września mam zaplanowane jeszcze wyjazdów na ok 3-4tys km O czymś nie wiem?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Śro 14:01, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | (...)
Ja jednak zakładam ze skoro wymiana oleju ma być co 6000 km to raczej tego półsyntetycznego - wymiana FULL Syntetyka po 6000 km to taka sama głupota jak wyrzucanie Irydówek po 12 000.
(...) |
w zadnej serwisowce, artykule nie spotkalem jeszcze sie z twierdzeniem, ze na syntetyku mozna latac dluzej niz na polsyntetyku i ze zalecenia kilometrazowe dotycza polsyntetyka.
Porownywanie do wymiany swiec moim zdaniem jest bledem. Taki czy inny olej zuzywa sie, tyle, ze syntetyczny najlepiej przy tym chroni silnik, polsyntetyk daje rade, ale nie jest najlepszy a mineralny, no coz
Olej nalezy wymieniac tak jak fabryka zaleca, czyli co 6 tys + filtr co 12 tys km. Dobrze tez jest wymienic olej przed/po sezonie zimowym
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Śro 14:50, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Z racji ze dyskusja na temat olei zrobiła się trochę nużąca polecam przeczytać :
[link widoczny dla zalogowanych]
Artykuł dużo wyjaśnia.
Ja już swoje wnioski przedstawiłem wyżej.
Swiece zostawiam leje Motula 7100 - ktorego wymienia po 6 000 i tyle
Pozdrawiam i szerokości.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mar111cin
Motonita
Dołączył: 03 Sie 2013
Posty: 856
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: FSW
|
Wysłany: Śro 17:00, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Kiedyś na studiach miałem zajęcia z olejami. Pamiętam był test na aparacie trójkulowym -3 kulki łożyskowe, plus następna do nich dociskała i się obracała. Zalewało się oleju, ustawiało siłę docisku - na nowym oleju kulki się wycierały, na starym nie.
Ale żeby nie było, że pochwalam stary olej - bardzo stary faktycznie traci swoje właściwości, takie jak temperaturę zapłonu, samozapłonu, lepkość, granice płyniecia itp.
Jednak nie ma co przesadzać, z za częstymi wymianami oleju
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mar111cin
Motonita
Dołączył: 03 Sie 2013
Posty: 856
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: FSW
|
Wysłany: Śro 19:35, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Irek - masz bardzo religijny avatar
Co do olejów - chyba lotos zapłacił karę, za to, że napisał na olejach - wymiana co 40k km. Koncerny olejowe przecież tym sposobem tracą klientów.
Ale Castrol za to wprowadził longlife i zaleca wymianę co 30k km
Czasem się zastanawiam, jaką przesadą w motocyklu jest ta wymiana co 6k km
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek666
A
Dołączył: 02 Lip 2014
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 20:04, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Czasem się zastanawiam, jaką przesadą w motocyklu jest ta wymiana co 6k km [/quote]
Co ile wymieniasz olej w DL-u?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 20:22, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Ci co robią dolewki po 1,5 litra nie muszą wcale wymieniać.
Ktoś w innym wątku pisał ,że tyle dolewa.
Ja przyznam się ,że lubię wymieniać olej i filtr.
Jakieś zboczenie chyba, ale czuję się lepiej jak wymienię na wiosnę olej w moto.
Odpalam i moto chodzi lepiej i jest super !
Ps
Avatar jest świadomym wyborem.
Bardzo świadomym.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mar111cin
Motonita
Dołączył: 03 Sie 2013
Posty: 856
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: FSW
|
Wysłany: Śro 20:29, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
w DLu wchodzi tak mało oleju, że to żaden wydatek wymienić, jednak w aucie zazwyczaj wymieniam co około 30kkm, jednak zawsze olej kupuję z górnej półki.
Pamiętacie aferę, jak szef castrola powiedział, że ani razu od nowości w swoim volvo nie zmienił oleju?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irek1970
Maniak motocyklowy
Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Lower Silesia
|
Wysłany: Śro 20:54, 03 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Teraz z tymi olejami z górnej półki trzeba uważać.
Opakowania do dowolnego oleju z korkami i hologramami można kupić.
Olej leją z beczek w zależności od zamówienia.
Klient chce Castrol Magnatec ? -proszę bardzo ,lejemy.
Chce Motul ? jaki problem ? z tej samej beki leci Motul.
Im droższy i bardziej popularny olej ,tym bardziej jest podrabiany.
Z beczki w serwisie nie naleję nigdy do auta , ani motoru.
Znajomy w autoryzowanym serwisie Forda pracował i wiem jak się tam "wymienia " olej na gwarancji.
Z aledrogo kupiłem rok temu Motula i był jasny jak olej rzepakowy w porównaniu z kupionym wcześniej w sklepie z olejami -skusiłem się , bo filtr był gratis.
Tylko czy ten ze sklepu był oryginalny ,czy ten z alledrogo ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil.Olkusz
Motonita
Dołączył: 03 Paź 2008
Posty: 1066
Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Czw 0:22, 04 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | Kamil ty zrobiłeś 30 000 na jednym oleju bez wymiany ? | Olej wymieniam co 6 tys, tak samo jak filtr oleju... Pomimo ze jeżdże na pełnym syntetyku, to wole wymieniać według tego co zaleca Suzuki...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Czw 9:18, 04 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | (...)
Podałem na forum link do artykułu dość rzetelnie opisującego aktualną informację o produktach olejowych (...) |
Z tą rzetelnością to akurat lepiej uważaj. Artykuł fajny i ciekawy, ale niepoparty niczym. Żadnych referencji, odwołań. Nie wiadomo na czym autor tego artykułu opiera swoją wiedzę oraz wnioski typu: "(...)... może spowodować uszczerbek na silniku i jego osprzęcie.(...)". Wszystko co jest w tym artykule mogło być wzięte za przeproszeniem "z dupy".
Dlatego jeszcze raz powtarzam, lać to co fabryka każe i będzie dobrze. No chyba że fabryka się pomyliła, zdarza się najlepszym. Nie mniej zdarza się rzadko.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez SoH dnia Czw 21:10, 04 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Sob 22:22, 06 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Ominąłem najgorętszą część dyskusji. Dopiero teraz zauważyłem ten wątek. Nie spierajcie się tak bardzo. Te nasze silniki zniosą pewnie nieźle wszystkie opisane sposoby postępowania.
Ale podzielę się z wami tym co usłyszałem w dwóch różnych autoryzowanych serwisach Suzuki. Moto kupiłem jako nowe. Drugi przegląd zrobiłem w innym serwisie, niż ten po 1000 km. Na drugim przeglądzie serwis wyraził zdziwienie, że motocykl jest zalany pełnym syntetykiem. Oni mieli podobno zalecenia od Suzuki by zalewać półsyntetykiem. Skąd ta wiedza? Nie wiem. Tyle usłyszałem, więc coś jest na rzeczy,
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez chmarnik dnia Sob 22:24, 06 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Sob 22:28, 06 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Panowie, tylko spokojnie. Pax. Wymieniamy doświadczenia dla dobra ogólnego.
I od razu dopowiem, ze ja zalewam moto pełnym syntetykiem, ale dziwaczę, bo 15W50. Mam subiektywne odczucie, że lepiej pracuje skrzynia biegów na rozgrzanym silniku.
Od razu zaznaczam, ze robię to na własne ryzyko, bo nie mam zamiaru sprzedawać obecnego moto. Zostaje u mnie na dożywocie, więc nie narobię kłopotu następnemu właścicielowi swoim nierozsądnym postępowaniem.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez chmarnik dnia Sob 22:34, 06 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szuja
DeTox nie pomoże
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 3463
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: miejscowosc obok ktorej lezy Warszawa
|
Wysłany: Nie 16:45, 07 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Jak mi ktos pokaze kwit z suzuki z manuala, serwisowki, instrukcji obslugi po polsku, angielsku czy nawet japonsku, w ktorym czarno na bialym bedzie widac zalecenia producenta odnosnie syntetyka / polsyntetyka to zweryfikuje swoja dotychczasowa wiedze i to bedzie wszystko w temacie.
Spierac to ja sie moge na tematy swiatopogladowe - a w temacie moto licza sie zalecenia producenta na papierze.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Wto 10:42, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | (...) Producent jasno zaleca 10W40 i to wszystko, nic ponadto wiec można lać co się podoba byle 10W40 (...) |
Producent jasno zaleca 10W40 SF/SG lub 10W40 SH/SJ... więc NIE można lać co się podoba.
W ogóle ciekawa sprawa z tym SH/SJ. W mojej serwisówce do DL'a K8 jest tylko SF/SG.
Czyżby Suzuki zrobiło update serwisówki i dodało możliwość zalewania olejem lepszej klasy? Jeżeli tak, można by wysunąć wniosek że nowoczesne oleje silnikowi DL'a nie szkodzą... no chyba że silnik od AL2 się różni pod jakimś względem.
EDIT: W sumie stwierdzenie że olej klas SH/SJ jest nowoczesny to też troche na wyrost... za nowa ta klasa nie jest.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez SoH dnia Wto 10:53, 09 Wrz 2014, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
express
Administrator
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2698
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraków (VIII), Ustroń
|
Wysłany: Wto 10:59, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
SoH napisał: | LUQ-u napisał: | (...) Producent jasno zaleca 10W40 i to wszystko, nic ponadto wiec można lać co się podoba byle 10W40 (...) |
Producent jasno zaleca 10W40 SF/SG lub 10W40 SH/SJ... więc NIE można lać co się podoba.
|
Instrukcja pozwala także nalać oleje innej lepkości (niekoniecznie 10W40)
Jakby się kierować tylko lepkością to mógłby ktoś wpaść na pomysł nalania oleju przeznaczonego do silników samochodowych bo lepkość się zgadza.
Olej ma spełniać normy podane przez producenta (SF, MA lub lepsze).
Tylko tyle i aż tyle.
Generalnie każdy olej spełniający normę wyższą (np. SJ) spełnia normę niższą (np. SF).
Syntetyk czy półsyntetyk spełniający wskazaną normę się nada.
Jestem na 99,95% przekonany że oryginalnie Suzuki leje półsyntetyk bo spełnia normę, a jak pomnożycie różnice w kosztach oleju (nie ta nasza detaliczną) przez ilość produkowanych motocykli to będzie jasne dlaczego.
I taki przykład:
Motul 5100 4T 10W40 (pół-syntetyk) spełnia normy:
- API SG/SH/SJ/SL/SM
- JASO MA2
Motul 7100 (100% syntetyk) spełnia normy:
- API SG/SH/SJ/SL/SM/SN
- JASO MA2
Producent silnika wymaga spełnienia normy SF lub MA2 więc obydwa oleje spełniają te wymagania, a wymiana oleju i tak co 6000 km niezależnie od typu oleju. Moim zdaniem różnicę w cenie zakupu lepiej wydać na jazdę.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez express dnia Wto 10:59, 09 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Wto 11:43, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
express napisał: |
(...)
I taki przykład:
Motul 5100 4T 10W40 (pół-syntetyk) spełnia normy:
- API SG/SH/SJ/SL/SM
- JASO MA2
Motul 7100 (100% syntetyk) spełnia normy:
- API SG/SH/SJ/SL/SM/SN
- JASO MA2
Producent silnika wymaga spełnienia normy SF lub MA2 więc obydwa oleje spełniają te wymagania
(...) |
Jeżeli tak, to jasno wynika że można do DL'a lać Motul 7100 (spełnia klasę API SG/SH/SJ oraz JASO MA2).
I tutaj pojawia się pytanie za 100pkt.
Czy Motul 7100 "wypłucze" brudy z silnika powodując że silnik zacznie ciec/wciągać olej? Przecież to 100% syntetyk!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 11:54, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem, to zależy w jakim stanie jest silnik, a głównie ile ma przebiegu. Istnieje takie ryzyko, co nie znaczy, że tak się stanie.
Reguła zaprezentowana przez Szuję: najpierw syntetyk, potem półsyntetyk, a w wypracowanym silniku mineralny jest słuszna i należałoby się jej trzymać.
Pomyślcie jakie są dylematy przy wyborze oleju dla oldtimera! Co z tego, że wiemy jaki olej zaleca instrukcja obsługi. Tych olejów już nie ma. A jeśli są pod tymi samymi nazwami, to jest to coś innego niż 30-40 lat temu.
A teraz mały quiz, dla rozluźnienia.
Kto wie dlaczego Motul 300v ma zapach owocowy?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 12:19, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Coraz bliżej, ale zgadujemy dalej...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez chmarnik dnia Wto 12:19, 09 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
express
Administrator
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2698
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Kraków (VIII), Ustroń
|
Wysłany: Wto 15:06, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
SoH napisał: |
Jeżeli tak, to jasno wynika że można do DL'a lać Motul 7100 (spełnia klasę API SG/SH/SJ oraz JASO MA2).
|
Można. Tylko po co?
Aha. Już wiem: żeby myśleć zamiast cieszyć się jazdą.
Cytat: |
I tutaj pojawia się pytanie za 100pkt.
Czy Motul 7100 "wypłucze" brudy z silnika powodując że silnik zacznie ciec/wciągać olej? Przecież to 100% syntetyk!
 |
Silnik w DL nie potrzebuje takiego oleju. I kropka.
Po za tym ciekaw jestem na ile wypłukiwanie brudu z silnika przez 100% syntetyk to 'legenda miejska' (być może kiedyś prawdziwa w odniesieniu do archaicznych silników) a na ile fakty.
Moim zdaniem jakby była prawdziwa to pół-syntetyk wypłukiwałby połowę brudu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 15:36, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
Wracając do podanego przykładu silników oldtimerów, to okazuje sie, że one bardzo ładnie pracują na obecnych olejach, np. półsyntetycznych. Dobrze pracują sprzęgła i skrzynie. Motocykle mniej się grzeją i wykazują mniejszą awaryjnośc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
LUQ-u
A2
Dołączył: 10 Sie 2014
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Olkusz
|
Wysłany: Wto 17:10, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
chmarnik napisał: |
A teraz mały quiz, dla rozluźnienia.
Kto wie dlaczego Motul 300v ma zapach owocowy? |
[link widoczny dla zalogowanych]
co wygrałem?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
SoH
Motocyklista
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 384
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Warszawa/Lublin/Świdnik
|
Wysłany: Wto 17:26, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
express napisał: |
(...)
Po za tym ciekaw jestem na ile wypłukiwanie brudu z silnika przez 100% syntetyk to 'legenda miejska' (być może kiedyś prawdziwa w odniesieniu do archaicznych silników) a na ile fakty.
(...) |
Właśnie o tym dyskusje chciałem sprowokować.
Mój DL w przyszłym sezonie zbliży się do granicy 100tys km. Kusi mnie żeby zrobić właśnie taki eksperyment i zalać go full wypasionym olejem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 20:25, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
LUQ-u napisał: | chmarnik napisał: |
A teraz mały quiz, dla rozluźnienia.
Kto wie dlaczego Motul 300v ma zapach owocowy? |
[link widoczny dla zalogowanych]
co wygrałem?  |
Bingo! Gratuluję. Szybko poszło.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Radek_Pastuszka
Motocyklista
Dołączył: 27 Lis 2013
Posty: 434
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: WOŁOMIN
|
Wysłany: Wto 20:48, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
U Michała Szramy zalecają olej MOTUL 5100 15W50. Moto mniej go bierze, a zimą i tak się nie jeździ.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 20:50, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
A nie mówiłem, z tym moim 15W50
Prawie nigdy nie startuję z nierozgrzanym silnikiem.
Nie ma takiej potrzeby.
Co innego gdybym maszyny używał na co dzień
i na krótkich odcinkach. Wtedy bardziej 10W40.
I takie użytkowanie przewidziało pewnie Suzuki.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez chmarnik dnia Wto 20:54, 09 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jotes
DeTox nie pomoże
Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 2517
Przeczytał: 3 tematy
Pomógł: 49 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Düsseldorf / Gdynia
|
Wysłany: Wto 21:39, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
dyskusja o wyzszosci swiat wielkanocnych nad bozego narodzenia
Suzuki zalecajac 10W 40 jest pewne ze zarowno na polnocy Szwecji jak i poludnowej Hiszpani bedzie dobrze. Po prostu pokrywa jak najwiekszy obszar uzycia.
Znajomy leje 20 W 50 i wydaje mi sie silnik pracuje "mechanicznie" ciszej
I jest to chyba lepszy olej do V 2
I jezeli ktos nie wybiera sie na syberie to moze spokojnie to lac.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jotes dnia Wto 21:40, 09 Wrz 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chmarnik
Maniak motocyklowy
Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1201
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Wto 21:44, 09 Wrz 2014 Temat postu: |
|
|
jotes napisał: | dyskusja o wyzszosci swiat wielkanocnych nad bozego narodzenia. |
Chyba masz rację.
Amen
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|